Voor het eerst in Nederland worden er meer losse toestellen verkocht dan smartphone’s in combinatie met een abonnement. Dat blijkt uit recente onderzoeksresultaten.

Waar voorheen de toestellen met abonnementen nog als warme broodjes over de toonbank vlogen is de interesse hiervoor de laatste jaren flink gekelderd. Door de hoge maandprijzen die betaald dienen te worden bij toestellen in combinatie met een abonnement zoekt de consument naar alternatieven en die heeft het gevonden in de aanschaf van een los toestel, vaak in combinatie met een goedkoop sim only abonnement.

In december 2015 bestond namelijk 56 % van de markt uit losse toestellen. In dit geval gaat het dan om een simvrij toestel waar geen abonnement bij wordt afgenomen en of simkaart. In diezelfde maand waren toestellen met abonnement nog goed voor 33 % van de markt, terwijl 11 % van de consumenten koos voor een prepaid variant.

De opmars van losse toestellen gaat overigens met name ten kostte van de prepaid toestellen. Ook, zoals hier boven al beschreven, moet de toestel + abonnement combinatie aan populariteit inleveren maar dit verval valt nog enigszins mee.

Van alle verkochte telefoons in het laatste kwartaal van 2015 was bijna 85 % een zogenaamde smartphone. De andere 15 % was een feature phone, een toestel zonder geavanceerde mogelijkheden en internetverbinding.

Leave a Reply